Zakelijk beslissingen nemen met een kredietverslag
Zaken doen is mogelijkheden zien op plekken waar anderen kansen laten liggen. Maar voor zaken doen ben je afhankelijk van anderen. Je hebt soms te maken met partners, die een deel van de activiteiten voor je kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn er de klanten, die jouw producten of diensten afnemen. Het is bijna niet te vermijden dat er tussen de klanten en partners partijen zijn, die hun facturen niet tijdig kunnen of willen betalen. Meestal is dat al ruim vooraf te voorspellen. Het is daarom goed om voorafgaand aan het aannemen van een klant of het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met een partner een kredietverslag te laten maken. Daarin is te zien hoe de actuele financiële positie van die klant of partner is, en hoe hij in het verleden is omgegaan met zijn betalingsverplichtingen.
Inzicht is belangrijk
Als uit een kredietverslag blijkt dat een beoogd partner of klant er financieel niet goed voor staat, kun je nog wel met zo’n partij in zee gaan. Door het kredietverslag ben je echter op de hoogte van de risico’s die dit met zich meebrengt. Het is mogelijk om daar proactief op te acteren. Dat kan soms door de investeringen in een klant laag te houden en vaak kleinere facturen te sturen. Als die niet worden voldaan kun je snel stoppen met de dienstverlening en blijft eventuele schade binnen de perken. Samenwerken met een financieel niet al te sterke partner kan ook prima, vooral als de geldstromen van jou in de richting van de partner gaan. Uiteraard moet je geen grote bedragen overmaken, vanwege het risico op het faillissement van de partner.